Holiday Inn d Kelantam


Dok pejam celik da masuk bulan 2....cepat tul masa berlalu......lama gak x godek2 belok....fb apatah lagi.....naik bersawang cik merah jambu ni lama x guna....mcm le bz beno...pdhl sedang enak menghabiskan coti yang ada...hahahaha..bestnya! rasa mcm suri rumah lak!....sehari dua tu rasa ok la....bila nak cukupkan coti smp Maulud Nabi next week rasa..emmm...aaaa......isyyy...mcm ni ek org dok umah rasa? Jap rasa boring jap rasa beh..jap tgk tv jap tido....jap makan...jap kemas umah...tup2 da kul 5!


Ok2...sebenarnya saja nak haplot gambho2 ari tu percutian aku dgn asbennya aku kat kelantam....saja je balik maklum da coti CNY ni so pelagi balik je la.....nak tunggu coti yg lama bila kala lg x tau le.....

Sesaknya di perjalanan ku rasakan lama benar nak smp..nak lepas dr jem ikut Grik last2 Karak pun sama je...

Encik Kudin beria2 la nak balik Kamis...paling penting kena ada KB Jumaat sbb pagi tu nak g Munduk.....emmmm ntah ye idak ejaan ni....dr ari tu sebuk je nak ke situ...katanya tpt barang2 murah....dorg pun x jual ari2 mcm kat Rantau Panjang....situ cuma Jumaat ngan Isnin je....paling meriah Jumaat le sbb org Kelantam coti so ramai le yg ke seberang tu....aku x le excited sgt sbb dlm nak g tu was2 takot2 gak....sana tu bukan aman lg...polis mana2 ada dok mengawal....issyyy....seghiau!

Suasana riuh rendah dok naik/turun bot....mana dgn yg punggah beli barang lagi..

Tambang RM1 rasa x baloi....sangat la dekat...tp nak wat cemana...dipisahkan sungai antara Kelantam-Thailand

Sempat lagi senyum....berani giler dok atas tu! Eee....tidak le aku....buntut leh cecah2 air lak tu!..

Aisey! tetiba femes lak umah hamba Allah tu....nak amik gambho sendiri tersnap merapu meraban! ketaq beb! takut jatuh..takut kamera terlucut sume ada!

Hehe...abah kemain semangat....dok teman ma g beli mangkuk hayun bertingkat...:8)

Aku & Encik Kudin melepek da letih jalan duduk kat tepi jeti bot...x tahan kepanasan....kerentungan sgt le terasa!

Sudahnya aku beli 2 helai t-shirt je....x sanggup nak bawak barang2 tu sume...aku nak bawak diri aku sendiri pun rasa x yakin naik bot tu nanti...air sungai makin deras lak tu...so, baik le dilupakan aje hajat nak bersoping bagai.....safety first!


Esoknya kitorg g Tganu lagi..anta Fizah balik spital. aku semangat nak ikut sbb nak makan kopok losong....tp kan....tp....mencik betul!....jem nauzubillah!!!!.....rasanya baik x yah ikut....dok dlm keta je da berejam.....abah benti gak kat tpt2 fofuler jual kepok tp hampas je yg dapat!...sume sold out....just imagine....!!!!!! hebat x hebat coti CNY kali ni.....last2 balik tu abah blanja sifut kat besut......tu pun sakit ati gak tu...smp kul 8.30mlm...dpt tpt duduk kat kul 9.00mlm...dpt makan kul 10.30mlm...emmm alah........! sana sini penuh dgn manusia!



Tak dapat jalan2....dpt amik gambho lebri dari jauh pun jadik la....lebri? hehe...bila la aku nak keje lebri ni.....


Pagi sebelum balik (Isnin) abah ajak sarapan kat area Tumpat...jauh giler! mati2 aku ingat area umah je...jauhnya tu agak2 lebeh kurang aku yg dok Klang ni nak g bekfes kat TgMalim....huh! x mendapatnya la kalau ckp kat Encik Kudin...mau dia ingat tu taktik aku je akai nak balik sana...emmm...abah ni pun mmg suka berjalan...time anak menantu balik le dia kuar ramai2 pun...kalau x di lone ranger je g memana...and abah suka menerai tpt2 makan baru......tu yg smp g sarapan nun ke hujung tanjung pun sanggup!...neway tpt tu kitorg da g sblm ni tp totop. Agaknya abah x puas ati so dia nak g jugak....dia kata rasa la pulak kat tpt lain...asyik nasik mok noh je..hehehe....tpt feberet aku tuh! nasik mok noh kalau teringat mau kecur ayak liur! dan2 nak balik KB.... Abah, org nak bgtau ni....x le sesedap nasik mok noh tpt tu td bah...ayam kampung pun cinonet..saiz seket lebeh kuang puyuh je....buang minyak keta je bah g jejauh....hehe....tp x pe pes time rasa naik keta baru abah!.. dan agaknya inilah jawapan abah...huh! dok diey dok...buke soh mu bayar... soh mu make jah..hehehe...mmg failed bahasa kelantam aku!
Pas sarapan ma ajak g jalan area bandar KB....pelagi....pasar, tpt murtabak.....dlm x nak2 beli kain sempat gak rembat tudung bawal 4 helai!....murah tu beb! tpt kawan ma lak tu....dpt harga murah.....sini aku rasa x kan dpt harga mcm dia bg tu......paling simple pun leh cecah RM50 inikan sulam...kata Kak Mah tukang jual tu....yg pesen baru sulam tampal tu dia jual pun da RM60....kat KL cecah ratus gak...fuhhh!!!! kaya tu.......tp aku x reti nak jual2 ni la.....penah dulu aku beli smp 10 helai kunun nak try niaga....tp....bila org tu berkenan org ni berkenan aku jadik sayang lak!..last2 kensel jual... aku agih2 bg tudung & stok kain batik - pelekat ( leh bokak kedai kain bnyknya!) hadiah kawen aku tu kat mak, kak ct, anti seli, & jenah....org2 yg terdekat yg selama ni bersama2 aku susah & senang...ada gak aku pakai sendiri je... Eh, sana kureng la tudung2 ikin, aryani ni....dorg pakai tu pakai le jugak tp aku tgk bila g kenduri ke jenjalan ke sure tudung bawal gakkk...kata kak mah, x lama trend2 tudung mcm tu...org tetap cr bawal gak....sbbnya ialah KUALITI...emm betul gak ckp kak mah....tudung tu senang sbb x yah gosok & senang main sambar je terus pakai...tudung bawal ni lecehnya asyik nak kena beriron, jg bumbung lg...takut kemek....tp sedap mata memandang ofkos tudung bawal....
Hijau pucuk pisang....simple je sulam Coklat....sulam batu kaler2..... Hijau tua yang cerah....sulam tampal berbatu Grey sulam x berbatu

Kitorang siap tempah murtabak ni....g mula2 dorg x siap lagi...so otw balik Tg Malim singgah amik...sgt le teruja bape kali balik bape kali g asyik totop!...tpt ni sgt femes.....penah masuk TV ranc Chef Wan....kat dinding kedai dorg tampal gambar2 artish yang penah singgah.....emmm...femes ek?

Ni la kotak dia....kaler kuning...sekotak RM12/sekeping....x mahal sgt....ada lg satu tu lg mahal RM16/sekeping...ntah kedai mana ntah Ayah Chik beli...yg tu lg sedap, besar, tebal Encik Raja Murtabak......aku beli 3 kotak...satu tinggal kat umah Tg Malim...2 bawak balik...x usik2 lg tu....aku dok pandang je....kang goreng sape nak makan bnyk2 tu? baru tersedar...tamak le lagi beli bnyk2...
Asam jawa....packaging terbaru.....abah suka benar makan benda ni.....g Munduk siap beli smp 7 botol!....aku leh gak la layan....manis2 mcm selalu tu....tp ada garam ketul2....tang tekena garam tu yg aku suka tu....sebotol RM3.50. Aku tgk kat Pasar CT Khatijah smp RM5...cekik darah betul!...ni ntah bila gak le nak abis ni....tgk2 ma siap bungkuskan smp 3 botol utk aku!...2 aku da sedekahkan kat mak aku..bg le sesape pun....

X banyak yang menarik coti kali ni......bnyk makan ada la....abis diet nasik aku!....balik KB nak diet???? lupakan aje la......g Rantau Panjang aje aku abis kat RM30 beli Lok Ching....sesape yang penah g area sana/ sempadan sure tahu makanan ni....ala2 yongtaufu tp kuahnya sgt le rasa kethailandnan...tp nasib2 gak ada tpt mcm dorg campur air....ada tpt mmg piauw beh giler!....mmg x sedau diri le aku makan..... So, pe nak buat ni....kain da abis didobi....umah da kemas....tido pun beh gak ni..Encik Kudin balik lmbt...emmm...beh!beh!.....nikmatnya sebuah percutian..... SEKIAN

0 ulasan:

Catat Ulasan