3 hari 2 malam...















Akhirnya...pegi jua aku ke Batam...selepas berhempas pulas menegakkan keadilan last2 aku kalah gak...kena terima hakikat aku diperlukan untuk mengajar-menunjuk ajar tp tidak la mahu smp jadik kurang ajar...! dengan keadaan kesihatan yang agak kureng ni nak x nak aku ikutkan je la..x pe la sekurang-kurangnya drpd patut g 2 minggu aku mintak kat bos jadik 3 hari je...hahahaha...best!best!



Nasib baik gak last2 minit g dgn Jane. Ada gak la geng nak sembang. Tup2 kat apot jumpa rizuan....ropenya dia pun g skali...dia mana ada heran...Batam tu da mcm umah dia da....



So, pagi 25.01.2011 sebelum subuh sepie tu aku da gerak, ofkos la encik Kudin yang kena anta kan. Amat la malas tahap gaban! Org x nak g cenggini le gayanya...! Flight lak kul 7.20pg kena transit Singapore sbb ari tu x de flight terus ke Batam. So dr Singapore naik le feri ke Batam lak...hadoi.....penat travel je aku da leh agak!...


X ada apa yang menarik kat sana. Even pasal keje pun as a instructor aku folo je la apa yang depa nak aku ajar. Amat la membosankan sebenarnya....mata aku asyik nak katopppp je...da la kena infection x abis2 hilang lagi..muka rasa sembab giler lak tu!...hadoiii la lagi aaiii....pakkan la keje...kalo dak mau aku wat bodo je tido kat ofis tu...
Gambar ofis Batam...aku curik amik dari surau


Malam pertama....kuar dgn geng2 KL g makan sifut kat Greenland. Aku-Jane-Ing-Rizuan makan x hengat! abis diet nasik aku...tu pun sabarkan gak la amik sejemput wat cukup syarat...makanan depa mmg pedas berapi!!!!! nasib baik gak mlm tu aku x sakit perut & ofkos balik tu as usual aku x leh tido.....mmg da leh agak g memana x kan leh lelap di mlm pertamanya....nasib baik gak la masa tu berita Indon dok kecoh pasal Crop Circle kat Yogja...aku dok ngadap berita depa je la smp le kat kul 2 pagi dorg...kita da kul 3pg! emmm...masak!!!
Jarang2 minum air kelapa....

Memasing get redi nak lahap! Nasik lemak spesel letak halba Asam pedas...sedap! Habih licing...!!!! Singgah beli asam-asaman, jajan-jajanan


Soknya pelagi kelat likat le nak bangun...serba x kena!...cam biasa hari kedua kat ofis fokus lebih kat Triana..assist dia on 3rd party submission. Emmmm...aku tgk depa2 ni sgt la beruntung....sume menda da sedia ada....masa aku dulu mati mampos le aku blaja sensorg! X de sape pun nak ngaja, nak amik tau....mmg x adil gak la! Tu aku geram bila aku kena ngaja orang tp org wat main2...x nak fokus! Last2 aku gak kena g sana ngaja untuk keberapa puluh kali da ni!!!! Eeeeeeee....geram!


Lunch...makan sifut lagi...si Ing tu mmg hantu sifut! Tp elok gak takut gak aku galak mkn hayam2 ni...kehalalan toyibaan...hahahaha....sekali lagi mati mampos gak la pedasnya.....oooo.....sabar...sabar.....


Malam....Triana & the geng blanja aku makan luar....ada cerita menarik kat sini....


Aku-Lydia-Ing satu keta, Triana-Jane-Rizuan satu keta. Ntah mana tpt dorg bawak tup2 smp....aku tgk mmg le restoran Cina...hati da x sedap...bila mata suma mandang aku! Aku pun pelagi tgk punya tgk x de pun yg pakai tudung? Susah nak camkan depa ni agama apa....aku pun bisik2 la kat Lydia..


Aku : Lydia, tpt ni halal ke?


Lydia : halal kak....jangan risau...


Jawapan Lydia tu meyakinkan aku 100%....aku wat dekkk je mata yg memandang tu....

So pelagi, order air. Triana lom smp lagi. Aku yg naik rimas dgn bau yg kureng menyedapkan tu terus sajes nak order makan biar dorg smp nanti sedang elok makanan da ada....belek2 punya belek mmg nak gelak la dgr nama masakan dorg....maklum la kadang tu bendanya yg sama je kat sini tp smp sana namanya so bombastik!....sekali aku belek tetiba aku nmpk Kodok Masak Cili Api, Kodok Sambal. Hah?????


Aku : Lydia, kodok ni cucur tepung tu ke? sedap ke masak letak cili?..(soalan paling bodo aku rasa mlm tu...tetiba blurrrr....agaknya sbb bau semacam time tu aku da senoneng!)


Lydia : Tepung apa kak....bukan la itu frog...


Aku time tu yg da senoneng bertambah senoneng bila dgr frog!...


Aku : Frog...katak??????....betul ke ni Lydia....u kata sini halal


Lydia : Ya kak katak...betul sini halal. Kenapa kak x makan frog ke?...Muslim boleh makan frog kan?


Aku : Hah? Eh, x boleh lah. Katak kan 2 alam


Lydia : Nggak boleh ye. Tapi cousin saya muslim dia kata boleh

Aku time tu da musykil...si minah ni agama apa?

Aku : Lydia, sori akak nak tny u. U bukan muslim ke?


Dan2 Lydia menggeleng.


Lydia : Saya katholik kak....


Aku : Ooooo ok......ingatkan u muslim.


Lydia : X apa kak. Kita pergi tempat laian saja.


Aku : Ya. Sori....I x boleh makan katak...


Dan2 tu aku bangun...air yang aku da sroot sekali tu aku tinggalkan aje....yakerkkkk!!!! patut le ada bau semacam & dorg tu dok pandang2 aku....adoi la.....


We ols pun gerak ke tpt lain....kali ni Lydia betul2 confirm tpt tu halal...aku mmg da sebu perut..da x de feel nak mkn....

Lydia : Kak, foodkod ni sure halal kak.


Aku : Ok..ok....jom la da pukul berapa ni...

Dan2 tu lak masa jalan tu aku nmpk ada pelayan dok bawak Carlsberg!...da cuak da ni....da start da....


Aku : Lydia, I nampak ada arak la....


Lydia : Kak, kita makan dia sana bukan di sini...Memang halal kak...


Beria2 Lydia dok tunjuk kedai hujung tanjung tu...aku dok pikir2...kedai makan sederet...kedai minum satu kat tgh ni je....so...???? ayok!

Aku : Lydia, kita perlu order air di sini kan? kalau macam tu sure I x boleh minum...dia ada serve arak..


Lydia : Oooo...ye la kak...so sori....I pun x terfikir la....


Emmmm....pelagi....dgn muka aku yg da kelat kitorg pun blah la....Triana yg baru je smp terus masuk balik keta.....gerak to the next rest...mana?


Alhamdulillah...at last.....jumpa gak la yang halal.....
Restoran aka Kodai Lampu...penuh dengan lampu je... Kedai Lampu aka Restoran...hehe

Muka semangat nak makan! Gambar lagi...makanannya mana ni..... Da start boring.....

Yang semangat jadik bosan....lama tunggu...yang ado pinggan je smp dulu!

Sampai gak akhirnya...nyam!nyam!...mula2 je la...pastu gelupo lidah!!!

Encik Nasik

Bawan Jagung....mcm cucur jagung je...

Penama ntah set ni...untuk Triana

Daging apa ntah cicah sambal...aku punya

Ikan goreng....cicah sambal....len sikit rasa ikan tu mcm masin2....da marinet lama kot....Jane punya


Esoknya....hari last. Mata aku da start balik da gatal-pedih segala...adoi...nasib le nak balik da..x tahan aku....mana dgn x leh tidonya lagi.....!
Bilik aku yang nyaman...tapi tetap gak x leh tido
Tengahari tu kitorg g makan kat restoran sunda..not bad la makanannya...tp pedas totap adoooo!!!!
Sunda time.....

Cantik deko2 dia... Dalam restoran.....cantik....nyaman...

Teh Botol aka teh o ais....glamer kat sana ek...aku rasa kureng...sgt la manis!..

Set untuk aku...boleh tahan la...nasik dia kukus dalam daun pisang yg bergulung tu

Nasik ayam bakar

Muka da lapar aka muka x cukup tido....hahahaha

Serius giler sembab and bengkak mata aku...time ni rasa nak korek2 bijik mata g servis jap!


Dalam kul 2 lebih aku da get redi nak blk...tp tgk2 Jane dok dalam bilik lg....cemana nih? feri kul 2.40pm. Dan ke? Kat kul 2.30pm pun x gerak2....aku da risau.....biar betul ni....nak balik ke x ni???? da la flight pun dr Singapore...dan ke???? Tiba2 aku nmpk Jane da kalut ajak balik....fuhhh lega!...


Dalam keta, driver VME sana Pak Hendra da bawak mcm ribut da! Nyaris nak sondol buntut lori tanah pun ada!....last2 mmg x dan....telepas gak feri 2.40pm...nasib baik tiket tu leh ejas kul 3.30pm time Indon...aku dgn Jane da cuak takut x dan dr Singapore nak g apot...time2 org balik koje sure jem!....x nak pikir! time tu aku pasrah je.....kalau telepas dok le Singapore semalam...lantak! jgn kena balik Batam dah!


Sejam pastu smp la Singapore....time tu da 5.30pm waktu sana...mmg time jalan tgh sosak!...Harapan nak bersoping dgn Jane punah!....aku rasa mcm berlari..bukan jalan lagi da....takut x dan amik cab...alhamdulillah smp2 je terjumpa Lee - akauntan VME Singapore. Dia yang tolong call cab sbb tgk kan gaya q kat tpt cab tu mmg hampas le nak dpt turn kitorg!...

Lega...smp apot dalam 6 lebih....check in segala bala...selesai gak....time tu baru rasa dahaga, perut agak2 lapar manja...baru le aku & Jane ronda2 area apot....emmm tu je la leh cuci mata pun.....
Pesta Lunar kat Apot Changi....Tahun Ular itu ialah tahun aku..

X dan nak bergambho dgn budak2 tu...cepat sgt dorg da berkemas.. Tada.....dorg da lesap!

Deko3....raya dum!dum! chey!

Alhamdulillah...smp KLIA kul 9.30 mlm setel2 segala lagej, beli jajan2 untuk kawan2...ofkos untuk my encik Kudin cekelat adalah feberet dia...amiks ko! aku beli size giant....kemain senyum dia!....


Aku : Ni nanti ni x yah makan nasik ek...makan cekelat je...cukup ni stok untuk seminggu


AI : Tapi kan, cekelat je? awak ada perfume pulak....!


Halamak!


Aku : Ala.....cemana nak beli nanti kang x berkenan bau....nanti2 beli la....yang ni mmg susah nak dpt collection dia....


Hehehe.....x leh jawab bnyk2 nanti silap jawab sendiri kena.....




Aku balik je disambut Elesya.....x berenggang dok dalam beg!


SEKIAN

0 ulasan:

Catat Ulasan