Mencipta dan Mentry



Alkisahnya....operasi menghabiskan lelauk pauk yg ada dalam peti s, sabtu lepas aku pun masak le....sekali tgk bahan2 mcm lebih pd rencah2 untuk wat tomyam....emmm...pelagi start le ops tomyam....leh lak tgh2 dalam poyok tu aku terimagine nak wat lain lak! huh? *jangan diulang pangai mcm ni lg..bahaya*


Macam biasa pas tumis bebawang segala bala, aku boh pes tomyam-sos ikan-sos tomato...tetiba ternampak kicap pekat..aku pun boh!...disusuli kicap cair-sos plum...dan juga sos cili thai..(erk! kenapa mesti thai??)...paling x masuk dek akal jugak..aku leh boh skali sos babekiu!!!! selamber je aku crettttt bebanyak..ntah pahal sengal aku time tu..makin dia menggelegak makin aku crett!..sudahnya bila tgk kaler da lainnnn..oh ya!..aku boh sume menda tu masa tgh tumis tu lg, air manja2 je aku letak...agak2 nak bg garing bergoreng le ayam2 tu...pas nmpk ayam makin golap aka hitam! baru boh air lagi....biar mendidih smp pekat baru letak sayur2 yg ada iaitu keret & seleri....ye..benar...sayur2 yg ada adalah konsep menu ari itu.... :8)


Tiba la masa untuk merasa.....emmmm...aaaaaaaaa....emmmmm....rasa apa ni eh???? aku mula cuak sensorg! untuk memastikan ianya tidak terus masuk dlm tong sampahan, aku tambah gula sikit, masin da ok..diakhiri dengan renjis2 dipilis daun ketumbeeerrr...

Wahhhh!!!! dan2 perubahan rasa berlaku secara drastik!....len macam!!!!....nak kata kicap x kicap, tomyam x tomyam, blekpeper x blekpeper....ok siap!


Ni la rupa resipi hantam sajalah itu...






Yang ni menu biasa je...sotong goreng kunyit diteteskan dgn cili flakes dan juga serbuk ketumbar dan serbuk jintan manis untuk menambahkan kelainan lagi...satu lagi cobaan aku yang hampir2 menjahanamkan sotong itu....


Sudahnya....

Tibalah masa makan....aku tgk Encik Kudin dok belekkkkk la ayam tu....pelik agaknya...sotong x yah cite la...mmg laju je dia ngapp nak2 tang terbonjol ada tolo tu!...

Makan la punya makannnnn...Encik Kudin laju je menambah....aku mmg da sendat..sambil makan sambil tgk ulangan Maharaja Lawak...mmmg sebu perut!...aku dok perati dia makan....x komen, puji pun tidak....risau lak kang dia sakit perut mau naye aku nak menjawab dgn doktor!

Tetiba dan tetiba....licing! setel sume! kuah2 pun kemain dia hirup!...sungguh terkesima aku ketika itu.....kalau da cenggitu gaya makannnya mmg kena le dgn tekak & selera Encik Kudin tu....harus aku wat lg nih! yeyeh......!!!!!!



Moralnya....x salah kita mencuba....kan? Tapi harus diingat anda kena ada bekalan lauk lain sekiranya cobaan anda tidak menjadi...hahahahahaha!



SEKIAN

0 ulasan:

Catat Ulasan