Epilog Syurga Syawal 2010

Salam Sabtu....Salam berhujung minggu..Salam beropen house....

Wah!wah! sure meriah weekend ni geng2 sume pack dgn undangan makan2 cite2 kenyang2....syawal pun tinggal bape ari je lagi....jap je ek?...sama le macam ramadhan dulu....rasa x puas puasa...tup2 da raya...tup2 lagi...da nak abih raya rupanya....

Aku pun ada gak undangan ari ni dan juga esok...tapi terpaksa le mengekskiuskan diri kerna sang suami bekerja weekend ini..mintak mahap kawan2...ada jeki thn depan kita datang ye...insyaallah..so, kerana aku kelapangan dr pagi smp ptg ni jugak esok hari x tau le nak wat apa..plan nak kuar tp kerna faktor mengantuk pagi tadi kensel...elok je encik AI ku itu g keje....segau lak plak bijik mata ni!!! geram tul la....ahh..pelagi drpd melangut je baik le mengoperasikan umah....dimulakan dgn mendobi comforter2 yang fresh dr Rantau Panjang....oh! sangat suka....apabila sudah dpt mengumpul beberapa koleksi comforter yang kiut miut...seandainya tetamu datang tidak la mereka tido kesejukan lagi....

Eh, nak cite raya kan....ok la....gambho raya pun x seberapa sbnrnya....senang cite x semenggah! nak2 gambho aku laki bini...huh! ada yang ok sikit....aku lak rambut percuma...oh! tidak....itu bukan utk tatapan umum....


Pagi Syawal sangat mengujakan...




Di pagi raya..terkenang daku kepada keluargaku di sana...hikhikhik...baru dia tau....tahun lepas sadap2 dia ngata aku! amiks!




Serius dooh lalu la pok ngoh...siap ada catwoman kat blakang! kemain mak tam pun enteprem!




Mamiku amik turn jg si gebu gebas ni..omak dia g mana ntah le time ni...




Dua generasi...hikhikhik...Abe Din dgn Abe Chik ..Abg aku ni da mcm A Galak pun ada ghopenya.. Sarjan Misai!!!!!!




Berderet le koleksi cucu2 pok ngoh ni dok makan..Ashraff-Fauzan-Sofeya, Ikmal-Ikram-erk! no 3 nama apa ek...panggil adik E...- no 4 Azri...jangan marah Abe! maafkan le adikmu ini yang mengaku jarang benar berjumpa anak2mu..peace!


Raya ke -3 da gerak ke KB...giliran kuarga KB lak kan....kemain semangat suamiku itu ek...perjalanan yang mengujakan x sangka2 jem!!!! da x gerak2 tu singgah le lepak2 makan2 kat Jeli. Aku x kan lupa Mee Kampung Pek...mintak mahap la kepada rakyat jati Klate...mee ni pada aku mmg le x leh masuk tekak....maybe ramai sgt org so masak x sadap ke wallahualam..sbb katanya mee ni mmg famos amos kat sana....errrr...bau hanyir sotong itu telah mematikan selera aku le....tp paling aku x tahan Encik Kudin tu leh selamber makan...makan dgn bebel sama bnyk tp telan gak!...Geram lak aku tgk...cemana dia leh telan dgn bau hanyir kuat mcm tu?...Aku tgk gak org lain siap kering le mangkuk dorg...bukan kecik2nya mangkuk lak tu!....x pe, nanti aku nak try version kat KB lak....sininya masak x leh in!


Raya di KB ofkos sudah tidak meriah....hahaha....nak wat cemana Isnin tu je Ma-Abah da start keje...so, balik ni da mcm balik bukan raya lak rasanya..G jalan2 pun aku tengok suasana da back to normal...masing2 start keje, niaga, x dak pun kalut2 beraya..oh!tidak.....aku sangat suka sebab boleh jalan2 dgn aman damai g umah sanak saudara.....yeyeh!!!


Ofkos, we all kena g umah Alisa..nak tgk anak dia si Nur Kasih Jamilah (amboi nama....penangan cite nur kasih le ni!)..da nak masuk setahun..x g2 jugak menengok....so hepi..mcm nak roboh umah dok borak-gelak2 puak2 kitorg je la..mak2 kat dapo..aku ni mana yg leh paham tu paham la...mana yg pekat-laju dorg ckp...oh! aku sengih2 je le....masih dalam proses memahami le katakan....mak ayah aku ckp sana pun yg lite2nya je...tu yg x reti sgt..hikhikhik...


Pastu pelagi, balik je singgah le pot paling beh nak soping...iaitu....Wakaf Che Yeh...mmg yeyeh le aku pinau2 tgk tudung-kain baju-belaos!...makcik nak pitam! pulak tu ada org sapot...ni cantik...eh, tu pun cantik..kaler ni belum ada lagi..sabar...sabar..nak kena laki aku ni...sama naik dgn aku lak dia!..xpe..xpe..tpt ni bila2 bukak....jgn ikutkan perasaan tu jenap oi....jalan punya jalan..baru pasan da kul 12 lebih! siap ujan rintik2 ombak bergelombang! Tp sonoknya pasal x ngantuk!..Dahaga tu ye....


Raya diteruskan lagi.....Jumaat...ke Ganu le kita wey.....anto si Fizah balik hospital dia....singgah umah ayah Su kat ITM dungun..sangat syahdu aku dpt mkn nasik dagang made in ganu...aku baru tau gak sini pun ramai sedara mara Ma..so alang2 da dtg ni beraya sekali le umah depa...tp x leh lama..makcik nak balik da...





Ntah menda la Encik Kudin ni amik gambho....mami dok menunduk pun dia sosah!...pas solat singgah kat Masjid Terapung, Kuala Tganu..Sayup2 le nampak gigi aku nyongeh dok melangkah dgn Fiza.. ala2 model Ariani gitu kan...




Panas! Penat! Lenguh kaki...jauh perjalanan le katakan....hikhikhik...



Aku sangat kachiwa tidak mengamik gambho tpt kopok lepo sadap ari tu....bukan senang nak cr kedai yang sadap...kang nak g len kali lupa....Alhamdulillah....selamat pergi selamat pulang...amin...amin......sangat bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan...kebahagian semua kuarga...amin...amin....


Elesya, siap2 barang...nak balik Klang ni...Senin nak koje!





Elesya yang ditinggalkan sepulangnya (?) kami ke KB....sangat2 manja...kaki da makin baik...makin kuat makan..makin suka hisap jari...adoi....!!! cemana nak berlaki ni Elesya oiii....


Epilog Syurga Syawal 2010 aku tahun ni diakhiri dengan gambho yang sedikit memfrustkan aku....sumenya post wajib je yang boleh aku letak sini....ah! tensen!tensen!







SEKIAN

0 ulasan:

Catat Ulasan