Jangan simbah minyak lagi ok.....minyak mahal skrg ni!



Apabila datang marah, banyakkan baca Ta'awwuz

(A'uzubillahi minas Syaitanirrajim) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.

A’uzubillahi minasy syaitanir rajimi. Allahummagfirli zanbi wazhab gaiza qalbi wa ajirni minasy syaitanir rajimi. Ertinya: “Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk. Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku dan lepaskanlah aku dari gangguan syaitan yang terkutuk.”


Tu le...ada masa kita leh sabar kan....ada masa kita manusia biasa perasaan amarah tu otomotik akan kuar...yang aku pasan dulu2 aku x le cepat marah...x le cepat tersentap...tp...ada le dulu satu insiden tu, aku cuba ubah diri sendiri jd sedikit tegas...x bnyk..sikit je...kunun x nak kena buli lagi....tapi sudahnya..aku rasa aku jadi cepat marah-garang-cengey? hahaha..cengey yang x tahan tu!!! suka2 kata aku cengey...tidak la...aku ok je....cuma macam aku kata tadi le...bila api tgh marak jgn le gatal2 g simbah minyak lagi...tau le aku ni orang minyak...agak2 la...tu kata kita...kita yang buleh sabar dgn macam2 kerenah manusia...(lom kerenah diri sendiri yang kacau bilau gak...hahaha)...ada orang main boooo je....bak kata orang main sedap molot dia je...bila kena tang diri sendiri pandai lak terasa! pandai lak kata..dia hati kristal..

Sape tu ar? kalau terasa kalau sedar awak le tu orangnya cepat2 le insap...bukan aku je yang makan hati goreng kicap manis cap kipas udang tapi orang lain pun da berkata yang sama!..ops! jangan lebeh2..bahaya!....kontrol marah tu ek...! Sudahnya...sume menda pendam...sume menda x puas ati...ala....fedup le...x leh ke hidup dgn aman damai...bukan nak pikir hal2 tu je ar..banyak menda lagi..nak pikir elesya aku yang 24jam kena kurung dalam cage...nak pikir taktik2 baeekkkk aku nak kasi dia makan ubat lagi..tu pun leh mendatangkan amarah tau! Adoi.....1001 macam hal la....ko jiwa kacau ek? Sape tu...? ada la....sape2 yang terasa tu harap sedia maklum....da nak raya da...

Tu la dianya...sekali da marah lambat na nak sejuk....serius beb! ntah le...apahal ntah...cuma aku x le suka po pek pok pek...kalau marah tu diammmmmmm je la....dalam hati berbakul2 nak luahkan apa yang aku marah tu....tapi...tapi..x leh le...kang bukan marah tapi silap hb aku nangis!...penah jadi wooo......tu yang malas nak bebel2 tu...baik diammmm je le....sudahnya makan ari le nak ok balik....ops! jangan le simbah minyak oi...x paham bahasa ke...kang makin lambat aku nak baik....adoiyaiiii....sengal! macam ni punya orang pun ada..


KIta cuba nak jadi ok..semurni hati secuci lebaran...hahaha...mengong le...! nak raya ni makin sengal da aku..macam2 hal! Hidup ni jangan le buat orang marah...suka ek tengok orang marah2 hangin2 bebel2 pastu pandai lak cakap...ahhh...marah le tu....lempang kang tau la! lagi nak tanya ye x? Cuba kalau orang marah awak, awak rasa apa..ye le selain hati kristal awak tu da retak menanti berderai...awak rasa apa? sonok? hiphip horreyyy? nak!nak! marah le saya lagi...? gitu? gila la namanya tu....ofkos x suka kan..so...jangan le simbah minyak oi....tu je aku mintak....nak aku simbahkan balik setong dua ke? minyak mahal ni....kalau nak x pe...kot le buleh sabar kan...aku ni tidak.....sabar2 pun ada hadnya...cuma aku diam je dulu....jangan sampai aku bukak molot sudah! nanti x dan retak hati kristal tu...terus meletup je!

So....sama2 la kita hidup aman damai....jangan suka menambahkan masalah..jangan suka carik masalah.....nanti mendatangkan kemarahan orang....x suka kalau orang marah kan? kan?




Senyum tu satu cara untuk menghilangkan kemarahan juga..



SEKIAN

0 ulasan:

Catat Ulasan